Neix la Psicología humanista, la qual aporta una nova manera de veure i enfocar el coneixement de les coses.
Entre els anys 40 i 50 del segle pasat la psicoanalisi i el conductisme eren les dos linies fortes de la psicologia.
El conductismo començava a derivar cap al cognitivisme. La psicoanalaisi en canvi, continuava eleboran els seves teories. La base d’aqestes dos linies tenien en la base dos models de persones diferents. El conductisme creia que la persona venia amb una tabula rasa, per tant, sense cap coneixement innat. En canvi la psicoanalisi, deia que teniem l’alló.
Aquests dos models de persona tant concrets no satisfeien a tots els psicolegs, aquets consideraven que tant una com l’altre excloïen conductes i coneixements que també formaven part de la naturalesa humana, alegria, generositat, gestos de bondat,etc.
Aquets psicòlegs (que en un principi havien treballat amb animals) tot d’una es revolten contra aquets dos models establerts(psicoanàlisi i conductisme) i defensen un nou concepte de persona.
Abraham Maslow i Carl Rogers
Defensen un model de persona amb una tendència innata al coneixement, de caire essencialment positiu, bo.
Maslow diu que les persones tenim necessitats i defineix necessitats com: tot allò que si no es satisfà la persona es mor o es posa malalta. També hi han falses necesitats o pseudonecesitats que si no es compleixen la persona ni mor ni es fica malalta. (exemple: publicitat, el que ens intenta vendre). Tendencia a l’autorealitzacio de Maslow.
Carl Rogers; tendencia l’autoactualització.
Segons aquets dos autors hi ha ambients favorables, nodridors que afavoreixen el desenvolupament de la persona al creixement, i ambients insolubles.
Segons Maslow també hi ha ambients espiritualment favorables al creixement.
En essència la persona ja te la llavor del que pot arribar a ser l’ésser humà. Una persona que pot complis les seves necessitats serà altruista, amable,etc. En el moment en que no es comporten amb humilitat, és que no han satisfet les seves necessitats.
La teoria de Maslow és una teoria pràctica. Aquesta teoria de la motivació de Maslow actualmen encara s’utilitza, com per exemple en anuncis de carburants, la pirmaide de les necesitats,etc.
Hi ha tres llibres importants:
- Motivacion i personalidad
- El hombre autorealizado que aprofundeix un xic en el tema
- La personalidad creadora.
Maslow diu que hem de estudiar la persona més humana; persones creatives, persones que afronten situacions dolentes, amb sentit d’humor. Es desmarca molt de Freud. Les humanistes pretenen estudia la part lluminosa de la persona.
Jeraraquia de la necesitat humana de Maslow
Tal i com les concep Maslow existeix una jerarquia que va des de necessitats fisiològiques a la base, passant pel mig per les necessitats psicològiques i a dalt de tot necesitats espirituals. Per tant en aquesta piràmide es dona prioritat a necessitat de segon ordre que de primer, ex: Anorèxia.
En el segon pis, el nivell de tipus psicològic; la necessitat de seguretat. Maslow deia que necessitàvem sentir-nos segurs en algunes coses, integritat física, com anar pel carrer i saber que no ens passarà res. La incertesa de la integritat física ens dona inseguretat.
Exemples: La necessitat de saber que a la nit et trobaràs la teva parella a casaà Necessitat de seguretat. La necessitat d’amor i pertinençaà saber que formem part d’algun col·lectiu. (A les màfies algú es capaç d’aguantar una pallissa pel sol fet d’ingressar-hi, això és degut per què necessita un sentiment de pertinença a un grup)
En l’ultim pis, en el nivell espiritual, trobem les necessitats a l’autorealització, aquí realitzaríem el màxim del nostre potencial. Quan et pots sentir autorealitzada es per què sent experiències cimeres, moments d’extrema felicitat en que la persona sent que ella i el món estan bé.
La piramide de necessitats, ilustra la teoria de les necesitats de Maslow.
Si ens comportem amb l’objectiu de satisfer necessitats ( molts no estarien d’acord )
- Comportaments Constructiuà s’assoleix l’objectiu de satisfer la necesiitat autèntica i tothom en surt beneficiat.
- Comportament Destructiuà s’assoleix l’objectiu de satisfer la necesiitat autèntica però algú en surt perjudicat.
- Comportament Fallità No s’assoleix l’objectiu de satisfer la necessitat autèntica.
PRÀCTICA:
L’Ernest ens va manar a fer:
Dels 5 nivells de la pirámide jeràqrquica de necessitats humanes de Maslow, busqueu:
- Un exemple de Comportament Constructiu.
- Un exemple de Comportament Destructiu.
- Un exemple de comportament Fallit.
Jo ho he fet juntament, amb Angie Gañan i Ruben Lòpez.
Nivellls:
1. Fisiològic:
- CC: Una persona te gana i va a un restaurant a menjar. Tothom surt beneficiat.
- CD: Una persona té molta sed, i roba una ampolla d’aigua. Assoleix l’objectiu pero algu surt perudicat.
- CF: Un nen petit demana un joc nou a la mare i la mare li diu que no i el nen diu: Ara m’enfado i no respiro!
2. Seguridad:
- CC: Fiques una alarma a casa, per saber que quan arribis continuaras tinguen casa teva i ningú l’haurà robat.
- CD: No abandonar mai la moto per por i per tal de no perdre-la
- CF: Per por a perdre la moto no la compraràs.
3. Amor i pertanyença:
- CC: Aconseguir un amic a partir de la confianza i de donar i rebre.
- CD: Aconseguir un amic, al qual l’utilitzes tan sols per la necesitat. Ell surt perjudicat.
- CF: Tens problemes amb el teu pare i no el vas a veure per no discutir.
4. Afecta/ Autoestima:
- CC: Arreglar-te al nas del qual sempre has tingut un gran complexa a traves de la cirurgia estètica per millorar la teva autoestima, tothom surt beneficiat.
- CD: Per pujar ka teva autoestima critiques els demés, aconsegueixes l’objectiu de pujar l’autoestima però la resta de gent surt perjudicada.
- CF: Per pujar l’autoestima i sentir-te bé deixes de menjar i caus en l’anorèxia la qual cosa et portarà a no aconseguir mai l’objectiu.
5. Autorealització:
- CC: Un noi suspèn un examen, estudiarà molt per la recuperació per tant aconseguirà l’objectiu d’aprovar l’examen. Ningú surt perjudicat.
- CD: Una persona que es guia per la seva ètica i els seus ideals sense tenir en compte ni escoltar l’ètica i els ideals dels demès.
- CF: Un noi suspen un examen, i donarà la culpa el professor, no assolirà l’objectiu d’aprovar l’examen.
REFLEXIÓ:
Aquesta pràctica, per mi ha sigut la més complicada, ja que trobà tants exemples ha sigut complicat, tot i això ha sigut molt interessant poder veure com no totes les solucions al problema a vegades les enfoquem be i de manera altruista. Molts cops pensem la solució idònia per nosaltres sense importar-nos als demes.
Crec que la teoria de Maslow és molt coherent; ja que és necessaria l’organització de prioritats en una persona, assolir les coses bàsiques per poder anar avançant, tot i això penso que no sempre la piramide és igual, crec que cada individu te la seva propia piramide, i la va modifican a mesura que anem creixen i ens anem fen grans.
És important tenir present l'element que representa l'altre, Marta!
ResponderEliminarBona reflexió.